zondag 21 december 2008

Fortis: the sequel...

De regering-Leterme is gevallen. Dat weet ondertussen iedereen. En iedereen had dat natuurlijk al lang zien aankomen. Alleen... Leterme is gevallen over het dossier dat zijn geloofwaardigheid en daadkracht moest bewijzen: het dossier-Fortis.

Een paar weken geleden had ik het hier al over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de zaak-Fortis. Ik pleitte toen voor een goedkeuring van de regeringsbeslissingen door de rechter. Dat gebeurde toen gelukkig. Vorige vrijdag (12 december) besliste het Hof van Beroep echter anders: Modrikamen kon zegevieren, want de verkoop van Fortis Bank aan BNP Paribas werd bevroren.

Mijn centrale vraag is nu: wie is hier beter van geworden of wordt hier beter van?

Het antwoord is simpel: niemand. En als ik specifieker moet worden: zeker de aandeelhouders niet.

Blijkbaar zijn de aandeelhouders van Fortis vergeten dat de staatsholding FPIM (Federale particitpatie- en investeringsmaatschappij) op dit moment 100% eigenaar is van Fortis Bank. Door de uitspraak van het Hof van Beroep is de verkoop nu - tijdelijk - opgeschort, maar Fortis Bank keert nooit meer terug naar Fortis Holding. Ofwel verkopen ze nu aan BNP Paribas, ofwel later. Punt.

Enige lichtpuntje voor de aandeelhouder is dat Fortis Insurance Belgiƫ, het vroegere AG, door de bevriezing nog altijd eigendom is van Fortis Holding. Misschien levert dat nog iets op...

Ik begrijp de hele zaak eigenlijk hoe langer hoe minder. Ik begrijp dat de regering Fortis wilde redden, maar zelf geen bankier wilde spelen. En terecht. Maar wat ik niet begrijp is waarom de aandeelhouders blijven vechten tegen de verkoop van Fortis aan BNP Paribas, als het voor hen eigenlijk geen verschil meer uitmaakt. Ofwel wilden ze gewoon Leterme zien hangen. In dat geval is hun opzet geslaagd. Dan mogen ze nu hun gerechtelijke kruistocht staken...

Geen opmerkingen: