dinsdag 21 oktober 2008

Merzbow

Een definitie geven muziek lijkt eenvoudig. Toch is de discussie over wat al dan niet onder die noemer kan geclassificeerd worden niet altijd zo simpel. Een typisch voorbeeld hiervan is de Japanse artiest Merzbow. De man is ‘s werelds meest gekende ‘noise’ artiest. Merzbows muzikale uitspattingen hebben vaak meer overeenkomsten met het geluid van een drilboor, dan met wat de doorsnee persoon als muziek zou omschrijven.

Merzbow wenst met zijn projecten dan ook de grens tussen muziek en lawaai op te zoeken. Wanneer verandert een opeenvolging van klanken in een muziekstuk, en kunnen we het bijgevolg van chaos onderscheiden? Wat de Japanse artiest betreft mag dit vrij ver gaan. Het beluisteren van een cd van Merzbow is vaak (letterlijk) een pijnlijke ervaring, waarbij elke link met traditionele structuren wordt losgelaten en de meeste vreemde klanken op de luisteraar worden losgelaten.

De man zelf vergelijkt zijn muziek graag met porno: “If music was sex, Merzbow would be pornography. Pornography is the unconsciousness of sex. So, noise is the unconsciousness of music.”

Een eerste kennismaking met Merzbows werk zal bij de doorsnee luisteraar nochtans licht andere associaties oproepen. Niet gehinderd door enig subtiliteit, zorgt de man er steeds weer voor dat een luisterbuurt van diens muziek de luisteraar tot aan de rand van de waanzin drijft.

Toch is Merzbow een relatief ‘populair’ artiest, die makkelijk kan leven van zijn muzikale projecten. Omdat muziek een hoogst subjectieve beleving is, nodigen we u dan ook uit om hier kennis te maken met één van Merzbows meest bekende stukken. Vergelijk dit vervolgens met dit fragment, en u zal merken dat er weinig verschillen zijn tussen de twee. Beiden geven blijk van schijnbaar totale chaos. Met de kleine nuance dan dat het laatste stuk werd gecomponeerd door een worm, kruipend over het elektrische circuit van een synthesizer in plaats van door een ‘artiest’.

Op die manier wordt duidelijk dat Merzbows muziek weinig meer met talent te maken heeft, en eerder gedreven wordt door een zoeken naar het onbekende, maar daarom niet direct het aangename. Een hele cd uitzitten van Merzbow lijkt ons dan ook vooral geschikt als foltertechniek op Guantanamo Bay.

Wie toch gecharmeerd is geraakt door de composities van Merzbow (en de worm) kunnen we warm aanraden om hier eens te passeren. Het jaarlijkse noise-fest (wel in Canada, maar voor de beetje merzbow-fan mag dat geen probleem vormen) trakteert haar bezoekers jaarlijks op twee dagen georchestreerde chaos. We zien u daar?

Geen opmerkingen: